همه ما خوابیدن را دوست داریم. اما آیا تا به حال از خواص مفید خواب اطلاع داشتید؟ برای جلوگیری از بروز مشکلات، شما باید 7 تا 9 ساعت در شب بخوابید. 


 

 


1- خوابیدن به سلامت قلب کمک می کند:

غالبا، سکته های قلبی در صبح خیلی زود اتفاق می افتد. این اتفاق به علت تداخل خوابیدن با رگ های خونی می باشد. کمبود خواب باعث بالا رفتن و بدتر شدن فشار خون و کلسترول می گردد. بالا رفتن فشار خون و کلسترول از عوامل بوجود آورنده بیماری های قلبی می باشند. اگر شما 7 تا 9 ساعت در شب بخوابید، قلب تان سالم می ماند.

 2- خوابیدن از انواع سرطان ها جلوگیری می کند:

افرادی که شب کارند، بیشتر در معرض خطر سرطان های سینه و روده قرار دارند. تحقیقات نشان داده است که این مشکل، به علت تفاوت مقدار ملاتونین در افراد می باشد. ملاتونین هورمونی است که خواب و بیداری را تنظیم می کند.

بعد از غروب آفتاب، هوا رو به تاریکی می رود و باعث می شود که هیپوتالاموس، ملاتونین را آزاد کند. ملاتونین وقتی آزاد شد، به خواب می رویم.

هنگامی که در برابر نور قرار داریم، هورمون ملاتونین کم می شود. این هورمون هم بر خواب ما اثر می گذارد و هم از سرطان جلوگیری می کند. ملاتونین باعث کاهش رشد سلول های سرطانی می گردد. بنابراین اتاق خواب خود را تاریک کنید و مطمئن باشید که ملاتونین ترشج می شود.

 
3- خوابیدن باعث کاهش استرس می گردد:

اعمال بدن دارای قدرت شگفت آوری هستند. هنگامی که کمبود خواب داشته باشیم، فشار خون بالا می رود و هورمون های استرس زا بوجود می آیند. افزایش فشار خون باعث افزایش بیماری های قلبی و سکته می شود. هورمون های استرس زا خود باعث بدخوابی می شوند. بنابراین بهتر است روش های با آرامش زندگی کردن را یاد بگیریم.

 
4- خوابیدن باعث کاهش تورم و التهاب می شود:

افزایش هورمون های استرس زا باعث افزایش مقدار التهاب و تورم، بروز دیابت، سرطان و بیماری های قلبی می گردند.

 
5- خوابیدن باعث هوشیاری می گردد:

اگر یک خواب خوب داشته باشید، روز بعد دارای انرژی بیشتری خواهید بود. همین طور، فعال بودن و دارای انرژی بودن باعث می شود که در شب، خواب خوب و راحتی را داشته باشید.

 
6- خوابیدن باعث تقویت حافظه می شود:

محققان نمی دانند که چرا ما می خوابیم و رویا می بینیم، اما آنها می دانند که فرایندی به نام تقویت حافظه در خواب رخ می دهد. در حالی که بدن شما در حال استراحت است، مغز شما مشغول پردازش وقایع روزانه شما می باشد. رویاها و خواب های عمیق برای مغز بسیار مهم می باشند، چرا که در آن هنگام حافظه تقویت می شود. پس، کیفیت بالای خواب باعث حافظه بهتر و همچنین باعث بهتر انجام دادن کارها می گردد.

 
7- خوابیدن باعث کاهش وزن می گردد:

تحقیقات نشان داده است، افرادی که در شب کمتر از 7 ساعت می خوابند، بیشتر در معرض چاقی می باشند. کمبود خواب بر تعادل هورمون های بدن و اشتها اثر می گذارد. در اثر کمبود خواب، عملکرد هورمون های گرلین و لپتین (هورمون های تنظیم کننده اشتها) مختل می شود. بنابراین اگر می خواهید وزن تان کم شود و یا تغییری نکند، خواب خوبی باید داشته باشید.

 
8- چرت زدن باعث باهوش شدن می گردد:

چرت زدن در طول روز، می تواند سلامت شما را بهبود ببخشد. همچنین، چرت زدن باعث بهبود حافظه، عملکرد ادراکی و خلق و خوی می شود. مطالعه ای بر روی 24000 یونانی نشان داد افرادی که در هفته چند بار چرت می زنند، خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی در آنها کمتر است. همچنین افرادی که در محل کار چرت می زنند، استرس بسیار کمتری را دارند.

 
9- خوابیدن باعث کاهش افسردگی می گردد:

خوابیدن بر روی بسیاری از مواد شیمیایی بدن اثر می گذارد. یکی از این مواد شیمیایی، سروتونین می باشد. افرادی که سروتونین خونشان کم است، از افسردگی رنج می برند.

10- خوابیدن به نوسازی بدن کمک می کند:

بدن برای ترمیم صدمات ناشی از استرس، اشعه ماورای بنفش و دیگر عوامل خطرزا، نیاز به خواب دارد. هنگامی که می خوابیم، سلول های بدن تعداد زیادی پروتئین می سازند. این مولکول های پروتئینی به صورت آجرهای ساختمانی برای سلول ها استفاده می شوند و به طور کلی، باعث ترمیم سلول های آسیب دیده می گردند.

 
علل بدخوابی

1- زیاد فکر کردن:

بسیاری از افراد، مشکلات کاری خود را به خانه می برند. این موضوع باعث می شود چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی، تداخل در خوابتان ایجاد گردد. اگر شما تمام روز، مشغول فکر کردن به یک مشکل باشید، این افکار از مغزتان بیرون نمی آید و باعث سخت خوابیدن و حتی بیدار شدن در نصفه شب می شود.

 
2- مصرف کافئین:

افرادی که استرس زیادی دارند، مقدار زیادی کافئین می نوشند به این امید که از استرس رهایی یابند. کافئین ، استرس را بدتر می کند و بر روی مقدار و کیفیت خواب اثر می گذارد.


3- ترشح کورتیزول:

کورتیزول یک هورمون استرس زا می باشد و در دعوا کردن و جنگیدن ترشح می گردد. استرس های مزمن، ترشح کورتیزول را بالا می برند و بر روی خواب نیز اثر منفی می گذارند.


4- زندگی شلوغ و گیج کننده:

اگر شما کارهای زیادی داشته باشید و دیر بخوابید و صبح خیلی زود بیدار شوید، احساس خستگی زیادی می کنید.

 
5- عصبانیت:

عصبانیت نیز می تواند خواب شما را بر هم بزند و دچار اختلال در خوابیدن شوید. عصبانیت باعث می شود که مغز شما مشغول باشد و نگران فردای تان باشید.

طی مدت 20 دقیقه استرس را از خود دور کنید و آرامش را به بدن خود هدیه دهید

- در یک جای راحت بنشینید. پشت تان باید صاف باشد و پاهای خود را روی زمین بگذارید.

- چشمان خود را ببندید و آرام باشید.

- از راه بینی نفس بکشید.

- بعد، هوای وارد شده به بدن را تماما از راه بینی خارج کنید.

- این روش تنفس کردن را تا 20 دقیقه انجام دهید. می توانید بعد از انجام هر دم و بازدم، یک عدد را بگویید.

- این کار را هر روز انجام دهید. با این روش، شما یاد می گیرید که چگونه در برابر استرس مقاومت کنید و بدن خود را آرام کنید.

خواب، مایه آرامش است. همیشه و در هر مکان و زمان، آرامش خود را از دست ندهید.



تاريخ : ۱٦ تیر ۱۳٩٠ | ۱٢:٤٢ ‎ق.ظ | نویسنده : علیرضا ساروقی | نظرات ()
.: Weblog Themes By VatanSkin :.
صفحات اختصاصی
امکانات وب