آیا می‌دانید هزینه یک عمل قلب باز چقدر است؟ آیا می‌دانید بیماری قلبی چه میزان کارایی شما را پائین می‌آورد؟ آیا می‌دانید بیماری قلبی چقدر عمرتان را کوتاه می‌کند؟ اگر پاسخ این پرسش‌ها رامی‌دانید بهتر است پیش از آن که دچار بیماری قلبی شوید از آن پیشگیری کنید. توصیه‌های زیر به شما کمک می‌کند قلبتان را از خطر شکسته شدن محفوظ دارید.
1- ورزش کنید: قلب عضله‌ای است که برای حفظ کارآیی‌اش در تلمبه کردن خون با هر ضربان به ورزش منظم نیاز دارد فعالیت هوازی(ایروبیک) بهترین ورزش برای قلب است . این فعالیت‌ها شامل  پیاده‌روی تند، دویدن نرم، شنا ، دوچرخه‌سواری و... است یا هر فعالیتی که قلب و ریه‌ها و عضلات را برای مدتی به کار گیرد.
2- سیگار نکشید: برای حفظ سلامت قلب هرگز به سمت دخانیات نروید یا هر چه زودتر آن را ترک کنید زیرا نتایج تحقیقات نشان داده است استعمال دخانیات 15 برابر بیماری‌های عروق کرونر را افزایش می‌دهد.
3- روغن جامد مصرف نکنید: روغن های جامد سرشار از اسیدهای چرب اشباع شده هستند که نقش مستقیمی در افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی دارند. بررسی‌ها نشان داده با کاهش یک درصدی مصرف روغن جامد، بیماری‌های قلبی و عروقی تا 2 درصد کاهش می‌یابد.
4- نمک را به اندازه مصرف کنید: نمک عاملی مهم در افزایش فشار خون و شیوع بیماری‌های قلبی است. مصرف نمک را به 4، 3 گرم در روز محدود کنید یعنی شما مجاز هستید 2 تا 3 قاشق مرباخوری نمک را روزانه به همراه غذامصرف کنید. برای کاهش مصرف نمک توصیه می‌شود نمک را سر سفره نیاورید و از خوردن تنقلات شور مثل چیپس ، پفک و خیارشور خودداری کنید.
5- آرامش خود را حفظ کنید: زندگی سالم و دور از تنش در کنار خانواده یکی از بهترین کارها برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی است.تحقیقات نشان داده است حتی تماشای فیلم‌های شاد و آرام بخش مثلاً تکه‌ای از یک فیلم بدون خشونت می‌تواند موجب کاهش فشار خون بالا و در تنیجه کاهش بیماری‌های قلبی شود.
6- به اندازه کافی بخوابید: مقدار خواب لازم برای هر کس بستگی به سن، میزان فعالیت، سلامت و کنترل اعصاب و هیجانات وی دارد، در هر حال حداقل 6 تا 8 ساعت خواب در هر شبانه روز برای هر فرد لازم و ضروری است تا بدن بتواند فعالیت معمول خود را داشته باشد. محققان دریافته‌اند افرادی که کمتر از 5 ساعت در شبانه رئوز می‌خوابند 30 درصد بیشتر از افرادی که 8 ساعت خواب دارند در معرض خطر بیماری قلبی هستند، زیرا خواب کم موجب ایجاد صدمات و اختلالاتی در هورمون‌ها میزان قند خونو فشار خون می‌شود.
7- میوه و سبزی به اندازه کافی مصرف کنید: میوه و سبزی، هم دارای ویتامین زیاد و هم فیبر بالا هستند. مصرف فیبر (الیاف گیاهی) موجود در میوه‌ها و سبزی چربی خون را کاهش می‌دهد و در کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مؤثر است.
8- مسواک بزنید: در صورتی که به بهداشت دهان و مسواک زدن مرتب دندان‌ها توجه نداشته باشید، نه تنها خطر بیماری‌های لثه را افزایش می‌دهید، بلکه باید خود را برای بیماری‌های قلبی نیز آماده کنید.
9- امگا 3 و ویتامین را فرامش نکنید:دانشمندان معتقدند مصرف امگا3 و ویتامین‌های آنتی اکسیدان در پیشگیری از بیماری‌های قلبی نقش بسیار بالایی دارد. تحقیقات نشان داده است مصرف ماهی در کاهش تپش قلب بالا و آرامش بسیار موثر است. محققان می‌گویند افرادی که 5 وعده یا بیشتر در ماه ماهی تن، ماهی آزاد یا ماهی‌های دیگر مصرف می‌کنند حدود 3/2 درصد شدت ضربان قلب آنها در زمان عادی آهسته‌تر است و این اثرات ناشی از امگا3 موجود در ماهی است.
10- شادباشید: شادی و خوشحالی باعث کاهش تولید مواد شیمیایی مضطرب کننده در بدن می‌شود. به گفته پژوهشگران، این تاثیر به حدی است که افراد شاد دچار فشار روانی هم شوند، مواد شیمیایی که خطر حملات قلبی را افزایش می‌دهد، در بدن آنها کمتر از دیگران تولید خواهد شد.



تاريخ : ٩ خرداد ۱۳٩٠ | ۱٠:٤٦ ‎ق.ظ | نویسنده : علیرضا ساروقی | نظرات ()
.: Weblog Themes By VatanSkin :.
صفحات اختصاصی
امکانات وب