استان لرستان با دارا بودن بیش از 60 پل تاریخی حائز لقب پایتخت پل‌های تاریخی ایران است که این جاذبه‌های منحصر به فرد در انتظارثبت جهانی قرار دارند. پل‌های گاومیشان، شاپوری، پل آجری، پل دختر، کلهر و کشکان: از جمله پل‌های تاریخی لرستان هستند که بیش از 1400 سال قدمت تاریخی دارند و از معماری وهنر و پل سازی منحصر به فرد برخوردارند. در این استان بیش از 63 پل تاریخی وجود دارد. پل‌های تاریخی لرستان که در مسیر شاه راهی هگمتانه به شوش واقع شده‌اند، از شاه‌کارهای معماری پل سازی ایران در زمان ساسانیان و دوران اسلامی به حساب می‌آیند. تعداد زیادی از این پل‌های حیرت انگیز با طول 200متر و چشمه‌ تاق‌هایی به طول بیش از 30متر جلوه‌هایی از فناوری و معماری پیشنیان خردمند این دیار را به نمایش گذارده‌اند.
پل شاپوری: پل شاپوری یا تاق پل شکسته در قسمت جنوبی خرم‌آباد واقع شده و عامل ارتباط غرب استان (طرهان) با شرق و از آن‌جا به خوزستان و تیسفون (پایتخت ساسانیان)بوده و احتمالاً جهت توزیع آب نیز مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفته است . طول این پل 312 متر و ارتفاع آن 75/10 متر است که از 28 چشمه تاق و 27 پایه تشکیل شده و سطح هر پایه 61 متر و فاصله بین دو پایه 5/7 متر است . هم اکنون پنج چشمه تاق پل سالم بوده و مابقی بر اثر عوامل طبیعی تخریب شده است. چشمه تاق‌های پل به صورت جناقی ساخته شده و سبک سازی پل در قسمت طولی پل در زیر رو گذر پل صورت گرفته است و پایه‌های پل و موج شکن‌های آن به صورت لوزی شش ضلعی از سنگ ساخته شده است. مصالح پل را سنگ‌های  قلوه‌رودخانه‌ای ولاشه سنگ در چشمه تاق‌ها تشکیل داده‌اند و از سنگ‌های پا تراش در قسمت پایه‌ها استفاده شده است. کف پل از سنگ فرش و از نوع سنگ بلوک قرمز است که در اثر فرسایش اب از صورت کادر بودن خارج شده است. این پل عظیم و دیدنی مربوط به دوره  ساسانی، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
پل دختر: پل دختر که از آثار ارزنده معماری پیش از اسلام در لرستان محسوب می‌شود در ورودی شهر پل دختر واقع شده است. این دومین پلی است که در لرستان بنام "کرودت" یا پل دختر مشهور است. هر چند این بنا در قرن چهارم ه‌.ق مورد مرمت و تجدید بنا قرار گرفته است. اما اصل آن بنا به احتمال قریب به یقین مربوط به دوره ساسانی است. جهت پل شرقی غربی و طول آن 270 متر است. پایه‌های پهن و قطور این پل که از سنگ‌های پاک تراش ساخته‌شده‌انددر داخل رودخانه هنوز پا برجاست در حال حاضر تنها یک تاق از پل موجود است که جاده خرم‌آباد- اندیمشک از زیر آن می‌گذرد. بلندای این تاق 18 متر از سطح آسفالت است و نزدیک به30متر از آب رودخانه ارتفاع دارد. این پل اهمیت ویژه‌ای در ارتباط بین مناطق جنوب با غرب و مرکز و شمال داشته و علاوه بر اتصال لرستان و ایلام راه اصلی به جندی شاپور شهر قدیمی خوزستان (دوره ساسانی) به شمار می‌رفته است.



تاريخ : ۱٠ خرداد ۱۳٩٠ | ۱٢:٠٦ ‎ب.ظ | نویسنده : علیرضا ساروقی | نظرات ()
.: Weblog Themes By VatanSkin :.
صفحات اختصاصی
امکانات وب