غذای مصرفی یکی از کلیدهای مهم کنترل قند خون می‌باشد. شما می‌توانید با استفاده صحیح و به اندازه نیاز از مواد غذایی و ترک عادات غذایی غلط، قند خون خود را تا حد زیادی کنترل کنید.


گروههای غذایی شامل موارد زیر است:
• گروه مواد نشاسته ای و غلات 
• گروه گوشت و مواد پروتئینی
• گروه چربیها
• گروه شیر و فرآورده ها
• گروه میوه
• گروه سبزیجات
توصیه هایی برای استفاده درست از نشاسته و چربیها
• مواد غذایی با قندهایی ساده مثل (شیرینی ، شکلات ، ژله ، آب نبات ، عسل ، شربت و ...) به سرعت در بدن باعث افزایش قند خون می شود و باید از خوردن آنها پرهیز کرد .
• توجه داشته باشید غذاهای نشاسته ای یا غلات مانند نان ، برنج ، سیب زمینی ، ماکارونی حاوی قند هستند و مصرف آنها باید طبق برنامه غذایی تنظیم شود .
• سعی کنید بیشتر از نان های سبوس دار مانند سنگک یا نان جو استفاده کنید . بهترین نان برای بیماران دیابتی نان سنگک است .
• غذاهای پرچرب موجب افزایش خطر بیماریهای قلبی  عروقی می شوند . از مصرف چربیهای حیوانی بپرهیزید و بیشتر از چربیهای گیاهی که حاوی کلسترول نیستند مانند مارگارین یا روغن های گیاهی (روغن ذرت ، آفتانبگردان ، سویا ، زیتون ) و چربیهای مفید انواع ماهی ها و ... استفاده کنید .
• به جای سس مایونز از سس خردل ، روغن زیتون ، آبلیمو یا سرکه برای سالاد یا ساندویچ استفاده کنید .
• گروههای غذایی حاوی شیر یا فرآوردهای آن (پنیر ، ماست ، کشک )  منابع بسیار مهمی از تغذیه هستند که باید در غذاهای اصلی گنجانده شوند .
• از شیر و ماست کم چرب (1% چربی) استفاده کنید . در صورتیکه شیر کم چرب در دسترس نباشد میتوان شیر را جوشاند و چربی روی شیر را جدا کرد .
• مواد نشاسته ای با روغن فراوان مانند سیب زمینی سرخ شده ، چیپس ذرت ، چیپس سیب زمینی را کمتر مصرف کنید .
• مغزها مانند گردو ، فندق ، بادام و دیگر آجیل ها به عنوان منبع چربی هستند . مصرف آنها بلامانع است ولی باید به مقدار متعادل و با محاسبه کالری مصرف شوند و شور نباشند .
توصیه هایی برای استفاده درست از سبزیجات
• سبزیجات برای افراد دیابتی مانند هر شخص دیگری مفید است .
• سبزیجات حاوی ویتامین ها ، املاح معدنی و فیبر هستند و کالری کمی دارند . فیبرها بخش های غیرقابل هضمی از غذاهای گیاهی هستند که به دلیل اثر روی لوله گوارش ، در کاهش قند خون و چربی خون به شما کمک کنند .
• انواع سبزی و میوه تازه مثل غلات رسیده شامل جو ، جوی دوسر ، سبوس برنج ، لوبیا ، بامیه ، باقلا خشک سیب با پوست و توت فرنگی منابع پرفیبری هستند که از بالا رفتن بیش از حد قند خون بعد از صرف غذا جلوگیری می کنند .
• سبزیجات خام و پخته را هر روز مصرف کنید .
• بهتر است سبزیها را سریعا بپزید و سعی کنید آنها را در کمی آب بجوشانید .
• به سالاد خود مقداری لوبیای پخته بیفزایید .
• از پیاز و سیر در غذاها استفاده کنید .
• اگر نیاز به سس سالاد دارید بهتر است از ماست کم چربی ، آبلیمو یا آبغوره استفاده کنید .
• به سبزی پخته شده کره یا مارگارین اضافه نکنید .
توصیه هایی برای استفاده درست از مواد پروتئینی
• سعی کنید گوشت کم چربی یا بدون چربی بخورید .
• پوست مرغ یا جوجه را به دلیل چربی بالا مصرف نکنید .
• روشهایی چون بخارپز کردن ، کبابی کردن و تفت دادن را برای پخت انتخاب کنید .
• برای خوش طعم کردن گوشت می توانید از سرکه ، آبلیمو ، سس مایونز و سس کچاپ استفاده کنید .
• سعی کنید از گوشت های سفید (مرغ ، ماهیی ، میگو و ...)  به جای گوشت قرمز استفاده کنید .
• می توانید از مغزها (مغز گردو و یا بادام ) یا کره بادام زمینی در حد معین شده استفاده کنید .
• فرورده های گوشتی نظیر سوسیس ، کالباس ، همبرگر دارای چربی زیادی است مصرف آن را به حداقل برسانید .

توصیه هایی برای مصرف درست میوه ها
• در هنگام خرید سعی کنید میوه های کوچکتر انتخاب کنید .
• به منظور پیشگیری از یبوست و عوارض گوارشی میوه را با پوست مصرف کنید .
• میوه های خشک که حاوی مقادیر زیادی قند هستند باید به میزان اندکی مصرف شوند .
• انگور دارای قند زیادی است اگر آن را به مقدار زیاد مصرف کنید بر قند خون شما اثر می گذارد .
• از مصرف کمپوت ، مربا و میوه پخته پرهیز کنید .
• خوردن میوه ها بصورت کامل بهتر از مصرف آب میوه است .
رهنمودهای کلی در تغذیه افراد دیابتی
• مواد غذایی با قندهای ساده مثل (شیرینی ، شکلات ، ژله ، آب نبات و ...) را نخورید .
• هر روز به مقدار معینی غذا مصرف کنید .
• خوردن 3 وعده غذای اصلی و 2 یا 3 میان وعده در طول روز راهی است که از بالا رفتن قند خونتان جلوگیری می کند .
• داروی قند خون یا انسولین را هر روز در زمان معین استفاده نمایید .
• از نوشیدن نوشابه و آب میوه خودداری نمائید .
• غذاهای سالم مانند میوه ها ، سبزیجات ، نان ها ، غلات کامل ، سبوس ، لبنیات کم چرب و گوشت بدون چربی مصرف نمائید ،  غذاهای غنی از فیبر مانند سبزیجات استفاده کنید .
•  مواد غذایی را در حد نیاز خود بخورید .
• از خوردن غذاهای آماده و رستورانی تا حد امکان بپرهیزید .
• از خوردن غذاهای کنسرو شده (مثل تن ماهی ، انواع خوراک ها و ...) که نمک زیادی دارند بپرهیزید .
• بر اساس داروهای مصرفی و میزان قند خون می توانید به جای قند از توت خشک ، کشمش یا خرما استفاده نمایید .
• مصرف هفتگی تخم مرغ را محدود کنید (حداکثر هفته ای 2 بار)
• از مصرف غذاهای شور ، پرچرب و سرخ شده بپرهیزید .
• برنامه ورزشی منظم (مانند پیاده روی سبک) داشته باشید و وزن مطلوب خود را حفظ کنید .
• پیش از انجام حرکات ورزشی باید مقدار معینی مواد نشاسته ای مصرف کنید تا دچار افت قند خون نشوید (بویژه اگر انسولین دریافت می کنید ) .
• روزانه 8-6 لیوان مایعات بدون شیرینی بخورید.



تاريخ : ٢۳ خرداد ۱۳٩٠ | ۱٠:٤٠ ‎ق.ظ | نویسنده : علیرضا ساروقی | نظرات ()
.: Weblog Themes By VatanSkin :.
صفحات اختصاصی
امکانات وب